Vertrouwen op de werkvloer

Een tijd geleden gaf ik een gastcollege op de Hogeschool Inholland. Het onderwerp van het college was “leidinggeven”. Op een gegeven moment werd het issue vertrouwen aangekaart. Ik moest daarin gelijk denken aan een gesprek dat ik kort daarvoor voerde met een vriend.

Vertrouwen binnen organisaties

Vertrouwen is een groot goed binnen organisaties. Organisaties moeten kunnen vertrouwen op hun medewerkers. Andersom geldt dat medewerkers moeten kunnen vertrouwen op de organisatie. Het belangrijkste is dat medewerkers kunnen vertrouwen op elkaar. Als dit vertrouwen er onderling niet is, is een organisatie dan in staat om de gestelde doelen te behalen?

 

vertrouwen

Veranderingen in het management

What happened? Mijn vriend had het ontzettend naar zijn zin op zijn werk. Leuke collega’s, enthousiaste werkgever, toekomstperspectieven. Tot zijn manager vervangen werd voor iemand anders. Een nieuwe manager die binnenkomt in “oorlogshouding” en daarbij iedereen vertelt dat alles wat ze deden niet goed was. Deze manager komt vertellen hoe het wel moet en alleen deze manier is goed. Hoe de dingen voorheen werden gedaan was in de ogen van de nieuwe manager zo ontzettend fout. De sfeer op de afdeling, binnen het team veranderde. De sfeer is er, volgens mijn vriend, nu om te snijden.

Nou moet je in dit soort situaties voorzichtig te werk gaan. Het gaat hier om het gevoel dat iemand heeft bij een situatie. Dit kan door de ander in het verhaal heel anders ervaren worden. Goede intenties kunnen verkeerd opgevat worden. Bij het niet uitspreken hiervan kan de situatie al snel groter worden dan hij werkelijk was.

 

vertrouwen

Communicatie

Het grootste probleem is de communicatie. Waar het een organisatie betreft waar eerlijk en direct kernwaarden zijn, heeft mijn vriend het idee dat er niet meer direct met hem gecommuniceerd wordt. De manager lijkt te communiceren via de rechterhand. De manager denkt dat enkele van de teamleden samenspannen. Teamleden verdenken elkaar van het doorvertellen van dingen die onderling besproken worden. Hierdoor ontstaat een spanningsveld waarin niemand elkaar meer vertrouwd en verschillende teamleden tegenover elkaar komen te staan. De vijandelijke houding onder collega’s, het vertrouwen dat er niet is, het idee niet te mogen praten met collega’s en dat iedereen alles wat je zegt verdraaid zorgen er voor dat er met een onprettig gevoel naar het werk wordt gegaan.

De vraag is of een gesprek tussen manager en medewerker hier gaat helpen. Als het vertrouwen van beide kanten er niet is, is er dan een goede samenwerking mogelijk? Zelfs als een gesprek wel goed verloopt, hoe lang blijf je dan proberen om elkaars vertrouwen te (her)winnen? Is het niet beter om afscheid te nemen en te kijken of er andere mogelijkheden zijn binnen of buiten de organisatie?

In 2011 ben ik begonnen met het schrijven van columns over onderwerpen als communicatie en HR. Deze column is afkomstig uit mei 2012.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.